052-4040940

בג"ץ בפסק דין היסטורי המקבל עתירת עו"ד אייל אבולפיה בשם עמותת "טבקה" – צדק ושיוויון ליוצאי אתיופיה

בפסק דין חריג מקבל בג"ץ את עתירת משרדי ומבטל את נוהל המשטרה בנוגע לדרישת הזדהות מאזרח במקרים בהם לא קיים חשד סביר כי האזרח ביצע עבירה.

בג"ץ קובע כי דרישת הזדהות מאזרח ללא חשד סביר אומנם מותרת מתוקף חוק חובת נשיאת תעודת זהות והצגתה, אך מצמצם כמעט לחלוטין את המקרים בהם ניתן יהיה לדרוש הזדהות מאזרח, למקרים בהם יש צורך ספציפי באחד מהפרטים שבתעודה. השוטר יהיה מוסמך לדלות את הפרט הנדרש לו ואינו רשאי לבצע פעולות שיטור נוספות כגון תשאול ובעיקר – בדיקת האזרח במסוף לצורך איתור רקע פלילי.

עוד קובע בג"ץ כי דרישת הזדהות שכזו מהווה עיכוב לפי החוק ולכן דורשת מהשוטר, בין היתר, להודיע על עיכוב וכן לומר את סיבת העיכוב, זאת כתנאי לחוקיות העיכוב.

מדובר בפסק דין המשנה נוהג ומדיניות של עשרות שנים, ולמעשה מבטל הלכה קודמת של ביהמ"ש העליון שניתנה לפני כארבעים שנה, ואשר קבעה כי שוטר רשאי לדרוש הזדהות ללא תנאי וכאוות נפשו.

מצב הדברים החדש ימנע אפשרות של התעמרות באזרחים ובפרט באכיפת יתר המבוססת פרופיילינג פסול ואכיפה על בסיס מוצא וצבע עור (בג"ץ 4455/19 עמותת 'טבקה' – צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה נ' משטרת ישראל ואח').

קישור לפסק הדין באתר הרשות השופטת:

https://supremedecisions.court.gov.il/Home/Download?path=HebrewVerdicts/19/550/044/v16&fileName=19044550.V16&type=2

עוד בנושא

אלימות משטרתית

המשרד מייצג בעשרות תיקי אלימות שוטרים, הן בהגנה על הלקוח והן בעמידה על זכויותיו כקורבן עבירה אל מול המחלקה לחקירות שוטרים. במסגרת זו מתמחה המשרד

קרא עוד »

תעבורה

המשרד מייצג נאשמים בעבירות תעבורה חמורות כגון נהיגה בשכרות וסירוב לבדיקת שכרות, מהירות, תאונות דרכים, נהיגה בקלות ראש, גרימת מוות בתאונת דרכים ועוד, ובעל תוצאות

קרא עוד »
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support